Řízení ochrany před povodněmi zabezpečují povodňové orgány. Řízení ochrany před povodněmi zahrnuje přípravu na povodňové situace, řízení, organizaci a kontrolu všech příslušných činností v průběhu povodně a v období následujícím bezprostředně po povodni, včetně řízení, organizace a kontroly činností ostatních účastníků ochrany před povodněmi.
Povodňové orgány se při své činnosti řídí povodňovými plány.
V období mimo povodně jsou povodňovými orgány:
• | Obecní úřady obcí s rozšířenou působností |
• | Ministerstvo životního prostředí, zabezpečení přípravy záchranných prací přísluší Ministerstvu vnitra. |
Po dobu povodně jsou povodňovými orgány:
• | Povodňové komise obcí s rozšířenou působností |
• | Ústřední povodňová komise ČR |
Povodňovým orgánem po dobu trvání povodně v katastrálním území obce Malá Bystřice je Povodňová komise obce Malá Bystřice, která je zřízena starostou města k plnění úkolů při ochraně před povodněmi jako zvláštní orgán obce a jejím předsedou se stává starosta obce. Starosta obce poté jmenuje další členy povodňové komise obce. Povodňová komise je přímo podřízená povodňové komisi obce s rozšířenou působností Vsetín. Převezme-li při povodni řízení ochrany povodňová komise obce s rozšířenou působností, provádí povodňová komise obce opatření podle svých povodňových plánů v koordinaci s povodňovou komisí obce s rozšířenou působností nebo podle jejich pokynů.
Ostatními účastníky povodňové ochrany, kteří se podílí na ochraně před povodněmi, jsou:
• | Pracoviště předpovědní povodňové služby ČHMÚ |
• | Vlastníci a správci vodních děl |
• | Vlastníci pozemků a staveb, které se nacházejí v záplavovém území nebo zhoršují průběh povodně |
• | Hasičské záchranné sbory apod. |
• | složky Policie České republiky |
• | Územní střediska záchranné služby |
• | složky Armády České republiky |
• | orgány hygienické služby |
• | organizace pověřená činností TBD-Vodní díla-technickobezpečnostní dohled, a.s. |
• | další subjekty, které mohou pomoci, např. dopravními prostředky, těžkou mechanizací atd. |
Zapojení ostatních účastníků ochrany před povodněmi závisí na charakteru povodňové situace a místních podmínkách. Zástupci nejdůležitějších subjektů jsou členy příslušných povodňových komisí. Orgány státní správy a jiné orgány jsou povinny povodňovým orgánům pomáhat při zajišťování ochrany před povodněmi.
Povodňové orgány nebo jiné osoby na jejich příkaz jsou při povodni oprávněni vstupovat na cizí pozemky a do objektů za účelem provádění záchranných a zabezpečovacích prací. Orgány státní správy a jiné orgány jsou povinni pomáhat povodňovým orgánům na jejich výzvu při zajišťování řízení ochrany před povodněmi.
Organizace a občané jsou povinni odstraňovat překážky, které mohou bránit průtoku velkých vod, a dále jsou povinni umožnit vstup na své pozemky a do objektů k provádění zabezpečovacích a záchranných prací, trpět odstranění staveb, případně jejich částí nebo porostu, poskytnout dopravní a mechanizační prostředky, pohonné hmoty, nářadí apod. a zúčastnit se podle svých možností těchto prací.
Povodňový orgán nižšího stupně tj. Povodňová komise obce Malá Bystřice může požádat povodňový orgán vyššího stupně tj. Povodňovou komisi obce s rozšířenou působností Vsetín o převzetí řízení ochrany před povodněmi v případě, že vlastními silami není schopen tuto ochranu zajistit.
V době mimo povodeň jsou rozhodnutí povodňových orgánů vydávána podle správního řádu nebo jinými opatřeními podle obecně závazných právních předpisů. V době povodně mohou povodňové orgány činit opatření a vydávat příkazy na ochranu před povodněmi, v odůvodněných případech i nad rámec platných povodňových plánů s tím, že v takovém případě musí neprodleně uvědomit dotčené osoby. Tyto příkazy nejsou rozhodnutími podle správního řádu, to znamená, že není proti nim opravného prostředku.
Soubor: a-povodnove_organy.htm
16.07.2014, publikována: 21.7.2014