Činnost PK obce při jednotlivých SPA

  Organizační část 

Činnost PK obce při jednotlivých SPA

Previous pageReturn to chapter overviewNext page   Tisk této stránky

PK obce Všemina zahajuje činnost v případě vyhlášení II. SPA v profilu HP C5 VS – potok Všeminka v horní části obce Všemina nebo HP C6 TR – za soutokem říčky Všeminky od VD Všemina s potokem z horní části obce.

Vyhlašování II. a III. SPA a dalších informací o vývoji povodňové situace zajišťuje PK prostřednictvím sirény, obecního rozhlasu nebo mobilních megafonů.

V době povodně je stanoviště PK v budově OÚ Všemina, případně na místě, které s ohledem na konkrétní povodňovou situaci určí předseda PK.

V případě rizika výskytu povodně z přívalových srážek je nutné neprodleně informovat obyvatele ohroženého území, např. prostřednictvím rozhlasu.

Při stavu I. SPA:

Každý pracovník OÚ, který přijme zprávu o povodňovém stavu, předá informaci předsedovi nebo nejbližšímu členu PK, který je pracovníkem OÚ. Ten uvědomí o povodňovém stavu předsedu PK, nebo pověřeného zástupce a ostatní členy PK.

na základě informací se vyhodnotí možný vývoj ve Všemině
při  dosažení  limitní  výšky  hladiny  I.  SPA  na HP  C6  VS  předseda  PK  ověří připravenost členů své PK
podání informace a ověření skutečné situace u HZS ZlKr
Při vyhlášení II. SPA:

Předseda, místopředseda nebo pověřený člen PK:

zajistí prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu a na správce toků
zjistí předpokládaný vývoj povodňové situace - ČHMÚ, VH dispečink
zajistí bezpečnost osob ve spolupráci s HZS varováním o nebezpečí
zajistí písek, pytle a lopaty pro pískování
zahájí technická opatření k zábraně rozlivům, protržení hrází a škodám na majetku, zejména zvýšením hrází pytli s pískem
vyzve občany k přemístění motorových vozidel z aktivní zóny záplavového území
provede zápis do povodňové knihy

Při stoupající tendenci hladin na tocích je nutné:

upozornit Služby města Slušovice, provoz kanalizací (Ing. Miloslav Malík – ředitel, tel. 577 983 379, vak@slusovice.cz) - na aktivaci funkčnosti zařízení proti zpětnému vzdutí a zajištění ev. přečerpávání odpadních vod
aktivizovat hlídkovou službu a provést kontrolu problematických míst, případně tato místa zabezpečí (policejní pásky a tyče pro osazení podél toku nebo na frekventovaných místech)

1. silniční mosty Trnávka a Kopná (naplaveniny)

2. propustek DN 1400 mm ř. km 0,067 říčky Trnávky

3. mosty místních komunikací a lávky pro pěší (naplaveniny)

4. všechny propustky – bezejmenné toky v jihozápadní části obce

5. aktivizovat sbory dobrovolných hasičů na území obce Všemina

Při vyhlášení III. SPA:

Předseda, místopředseda, tajemník nebo pověřený člen PK zajistí:

informace o předpokládaném vývoji povodňové situace - ČHMÚ, VH dispečink
provedení zápisu do povodňové knihy
podání informace o vyhlášení III. SPA občanům v ohroženém území a výzva k ochraně vlastního majetku občanů
podání informace o vyhlášení III. SPA firmám v ohroženém území
vyrozumění správců všech sítí o rozsahu zatopeného území a vyzvání k zabezpečení jejich sítí v souladu s jejich provozními řády
vyrozumění o vyhlášení III. SPA okolních HZS přes operačního důstojníka HZS ZlKr
HZS zabezpečuje, aby se na konstrukcích mostů nebo lávek nezachytávaly splavené kmeny a jiné předměty
aktivizaci evakuačních míst
ředitel evakuačního místa zahájí přípravu na vystrojení evakuačního místa, povede evidenci evakuovaných obyvatel (požadavky na stravování, lehátka, lůžkoviny, přikrývky, oděvy ze skladu)
aktivizaci smluvní lékařské služby
aktivizaci smluvní mechanizace
aktivizaci smluvního autodopravce pro evakuaci
aktivizaci smluvní odborné technické pomoci
občané v ohrožené oblasti se vyzvou k evakuaci do místa shromáždění pro evakuaci
V případě výpadku zásobování pitnou vodou je nutno zajistit cisterny s pitnou vodou. Rozmístění cisteren bude operativně upraveno v závislosti na rozsahu výpadku vodovodní sítě.

Hlavní stanoviště pro cisterny je:

Prostory nad ZŠ Všemina č.p. 80

žádost o cisterny od Vodovody a kanalizace Zlín, a.s.
V případě vybřežení vody z koryta Trnávky nebo Kopné

Předseda, místopředseda nebo pověřený člen PK obce zajistí:

požadavek na PČR a ŘSD Správa a údržba silnic o vyznačení uzávěry silnice III/4915
požadavek o uzavření místních komunikací (zajistí PČR)
provedení evidence obyvatel v zatopené oblasti – dle matriky obce Trnava
provedení evidence evakuovaných osob - následně zjišťuje osoby, které zůstaly v zatopené oblasti
provedení evidence pohřešovaných osob (na základě žádostí příbuzných a známých) a evidence starých a imobilních osob, ověří se, zda jsou evakuování, případně jsou vyhledáváni v  bydlišti a dále je zjišťován jejich pobyt od sousedů a známých
povolání smluvního statika k posouzení ohrožených staveb - občané z ohrožených staveb jsou evakuování (HZS, PČR)
zajištění dezinfekčních prostředků pro potřebu zaplavených nemovitostí

Po celou dobu platnosti III. SPA je zabezpečována foto a video dokumentace pracovníkem PK.

V případě potřeby rozhodne předseda PK o organizaci střídání 1. a 2. směny povodňového štábu:

1. směna slouží od 07.00 do 20.00 hod

2. směna slouží od 19.30 do 07.30 hod

Firmy a podniky v ohroženém území provádí ochranná opatření, zabezpečení osob, majetku a materiálu, evakuaci osob a techniky dle svých povodňových plánů (nutno je vyzvat k jejich vypracování)

Policie ČR zabezpečí v evakuované oblasti ochranu majetku.

V závislosti na předpokládaném vývoji povodňové situace svolá předseda nebo místopředseda PK celou PK při dosažení limitů pro II. příp. III. SPA a určí z jednotlivých členů PK, příp. dalších pracovníků OÚ pracovní skupiny včetně rozdělení do směn:

1. odpovědné za příjem a předávání informací o vývoji povodňové situace

kontakt na předpovědní a hlásnou službu (ČHMÚ Brno, VH dispečink Brno)
kontakt na hlídkovou službu,PK Dešná, PK Neubuz a PK Slušovice
vyvěšování aktuálních informací na informačních místech (vybrané úřední desky)
informování občanů v ohroženém území s výzvou k odvozu motorových vozidel a s upozorněním na možnost evakuace
informování firem v ohroženém území s výzvou k odvozu motorových vozidel a k zahájení činnosti dle jejich povodňových plánů

2. odpovědné za zajištění technických prostředků na ochranu před povodněmi

prověřit připravenost mechanizačních prostředků a potřebného materiálu (lomový kámen, panely, písek, pytle, mobilní zábrany apod.) u PM Zlín a smluvně zajištěných organizací (HZS ZlKr)
ve spolupráci se správcem toku organizovat rozvoz materiálu pro potřeby zabezpečovacích a záchranných prací

3. odpovědné za vnitřní organizaci činností PK

zajištění vozidel OÚ včetně jejich označení,
zajištění pracovních pomůcek (papíry, psací potřeby, kalkulačky apod., mapy jsou přílohou tohoto povodňového plánu)
zajištění mobilních telefonů, fotoaparátů, videokamer, ev. fm/kv vysílaček
zajištění občerstvení a stravování
zajištění prostor a prostředků pro odpočinek a přespání
zajištění prostor a prostředků pro sušení oděvů a obuvi

4. odpovědné za ochranu a vyklizení objektů a budov OÚ

zajištění prostor a prostředků pro sušení oděvů a obuvi
vyklizení archivů, kanceláří a dalších prostor ve sklepech a přízemích jednotlivých budov obce (přemístění materiálů do vyšších pater)
zabezpečení budov proti rabování, odpojení energií (spolupráce s vlastníky budov)

5. odpovědné za zajištění ochrany energií a spojů,

spolupráce se správci energetických a spojových sítí a pomoc při opravách, nabíjení baterií

6. odpovědné za zajištění zásobování vodou

spolupráce s Vodovody a kanalizace Zlín, a.s.
monitorování stavu v zásobování vodou, cisterny, místa pro rozmístění
pomoc při zajišťování oprav a nouzového zásobování vodou

7. odpovědné za zajištění zdravotního a hygienického zabezpečení

monitorování postižených oblastí z hlediska zdravotního a hygienického
spolupráce a pomoc orgánů zdravotní a hygienické služby
organizování převozu nemocných a zraněných občanů

8. odpovědné za zajištění dopravní obslužnosti a zásobování obyvatel

monitorování průjezdnosti komunikací, uzávěr
organizování objízdných tras v postižených oblastech
zajištění náhradního zásobování potravinami a humanitární pomocí

9. odpovědné za zajištění evakuace a náhradního ubytování obyvatel

sběr počtů a evidence obyvatel, které je nutno evakuovat
prověření určených evakuačních míst
zajištění autobusů pro evakuaci ( ČSAD, Housacar )
vyrozumění obyvatel o evakuaci (rozhlas, mobilní megafony – OÚ, HZS ZlKr)

10. odpovědné za zajištění pořádku a ochrany majetku

v postižených oblastech spolupráce s Policií ČR

11. odpovědné za evidenční a dokumentační práce

Určení zapisovatele do povodňové knihy - nutno zapisovat veškeré údaje o průběhu povodně, činnosti PK a ostatních účastníků povodňové ochrany, zabezpečovacích a záchranných prací apod. včetně časových údajů a jmen

sběr podkladů pro hodnotící zprávu o povodňové situaci a pro dokladování majetkové újmy v důsledku činnosti nebo opatření uložených v době povodně PK
spolupráce s PK ORP při označování dosažených hladin
zakreslování zaplaveného území, poruch hrází apod.
fotodokumentace nebo video dokumentace povodňové situace
 

Soubor: Innost_PK_obce_pi_jednotlivych.htm


Organizační část > Činnost PK obce při jednotlivých SPA

 | nahoru |

stránka aktualizována: 6.12.2013, publikována: 25.6.2014